Nie ma porozumienia z gminami ościennymi odnośnie dofinansowania przejazdów MKS

Prawie 380 tysięcy złotych – taką kwotę tylko w pierwszym półroczu tego roku Skarżysko dopłaciło do kursowania autobusów MKS do ościennych gmin. Będzie to miało duży wpływ na wynik finansowy osiągnięty przez MKS w Skarżysku na koniec roku. Taka sytuacja jest nie do przyjęcia - mówi Bartosz Iskra, prezes Miejskiej Komunikacji Samochodowej w Skarżysku.

Negocjacje z gminami ościennymi trwają od kilku miesięcy. Ostateczny termin na wypracowanie rozwiązania z tej sytuacji ustalony został na dzień 18 września. Jeżeli wówczas nie dojdzie do podpisania konkretnych porozumień, w sprawie współfinansowania przez gminy połączeń autobusowych wykonywanych na ich terenie przez MKS, linie autobusowe kursujące poza teren miasta zostaną zlikwidowane.

- To pieniądze skarżyskich podatników. Koniec z dopłacaniem z naszej kasy do kursowania autobusów do gmin ościennych – kategorycznie stwierdza prezydent Skarżyska, Konrad Kronig,

Jednocześnie prezydent Konrad Kronig i prezes MKS w Skarżysku Bartosz Iskra dążą do tego, aby nie pozbawiać mieszkańców okolicznych gmin dostępności z usług MKS. Wystosowane zostały ulotki informacyjne kierowane do mieszkańców okolicznych gmin, w których zamieszczony został apel, by właśnie mieszkańcy wpłynęli na swoich radnych, wójtów i burmistrzów, aby podpisane zostały porozumienia w tej sprawie z gminą Skarżysko-Kamienna.

- Jako prezes MKS w Skarżysku muszę mieć na względzie dobro tej Spółki. Nie jest tajemnicą, że miejską spółkę przejąłem w bardzo trudnej sytuacji finansowej. Nie możemy pozwolić sobie na dalsze finansowanie przejazdów z i do okolicznych gmin na dotychczasowych zasadach. Jeżeli włodarze tych gmin nie będą w dostateczny sposób partycypować w kosztach przejazdów. Jest to nieekonomiczne i odbija się na sytuacji finansowej Spółki, można też powiedzieć, że jest to po prostu niesprawiedliwe, bo w przypadku tych linii z usług skarżyskiego przewoźnika korzystają przecież mieszkańcy okolicznych gmin. Nie możemy w dalszym ciągu tolerować takiej sytuacji. Dodam jeszcze, że jestem lekko zdziwiony, że poprzednicy akceptowali taką sytuację – mówi Bartosz Iskra.

- Jako przykład niekorzystnego dla MKS w Skarżysku sposobu rozdziału środków, które są przeznaczane na kursy poza nasze miasto podam gminę Bliżyn. Z własnego budżetu, na przejazdy autobusami, Bliżyn dopłaca 160 tysięcy złotych rocznie, a wartość tych kursów to około 460 tysięcy złotych. Jak łatwo policzyć, Skarżysko do gminy Bliżyn musi dopłacić extra 300 tysięcy złotych z pieniędzy skarżyskich podatników aby komunikacja funkcjonowała w tej formie, w jakiej funkcjonuje teraz. Nie muszę chyba dodawać, że dla budżetu zarówno miasta, jak i miejskiego przewoźnika jest to ogromna kwota - konkluduje Bartosz Iskra, prezes MKS w Skarżysku.

Oprócz kwestii finansowych nie mniej ważne są kwestie prawne. MKS w Skarżysku bez podpisania porozumień nie może organizować transportu publicznego dla ościennych gmin, bo jest to niezgodne z prawem. Takie wnioski płyną z audytu zewnętrznego zleconego i opracowanego jeszcze za czasów poprzedników.

Reasumując, jeżeli nie uda się podpisać porozumień do 18 września, MKS w Skarżysku będzie zmuszony zaprzestać kursowania autobusów MKS na terenie okolicznych gmin. Niestety, jeżeli okoliczne gminy nie będą chciały w dostateczny sposób partycypować w kosztach przewozu pasażerów, pociągnie to za sobą konieczność likwidacji kilku linii autobusowych, a co za tym idzie redukcję zatrudnienia w skarżyskim MKS, gdzie pracują również mieszkańcy z okolicznych gmin.

Kup biletprzez telefon

Informacjedla pasażera

Usługi reklamowew MKS

Od dnia 01.01.2016 r. MKS wstrzymuje sprzedaż oleju napędowego dla klientów zewnętrznych

Od dnia 01.01.2016 r. MKS wstrzymuje sprzedaż oleju napędowego dla klientów zewnętrznych
            

zmieniamy się dla Ciebie!

zmieniamy się dla Ciebie!

UM Skarzysko-Kamienna