Bartosz Iskra

Oświadczenie Prezes Zarządu

W roku 2015 władze miasta powierzyły mi prowadzenie MKS w Skarżysku-Kamiennej. Spółka była wówczas w złej kondycji, nie tylko finansowej. Jako menadżer musiałem podejmować trudne decyzje, które musiały uwzględniać potrzeby mieszkańców, oczekiwania pracowników oraz wolę władz Skarżyska-Kamiennej.

W postępowaniu przed tutejszym Sądem Zostałem oskarżony o to, że jako Prezes Miejskiej Komunikacji Samochodowej przeprowadziłem termomodernizację budynków Spółki.

Tymczasem, budynki zostały ocieplone, estetycznie otynkowane, a stara, kopcąca i cuchnąca węglowa kotłownia została zastąpiona nowoczesną i ekologiczną kotłownią gazową. Szkoda, że nikt mnie wcześniej o to nie pytał, ale z tytułu samych opłat środowiskowych za rok 2015 spółka płaciła 10 tys. zł, a w roku 2019 – już tylko 4 tys. zł. opłaty środowiskowej. Wynikało to, ze zmniejszenia emisji substancji szkodliwych dla środowiska.

Zostałem oskarżony o to, że na przeprowadzenie termomodernizacji Spółka wzięła kredyt z Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska w Kielcach.

Kredyt wynosi 844 tys. zł, z czego 126 tys. zł zostanie umorzone, a całość jest oprocentowana na trzy procent w skali roku. Kwota miesięcznych spłat przez spółkę wynosi tylko 6 tysięcy złotych, przy rocznych obrotach spółki wynoszących ponad 7 mln zł. Nie rozumiem, dlaczego te warunki mogłyby zostać uznane za złe i negatywne dla Spółki.

Kierowana przeze mnie Spółka zawsze i na czas płaciła wynagrodzenia, regularnie spłacała kredyty oraz zawsze i na czas regulowała zobowiązania wobec innych kontrahentów.

Nawet powołany dotychczas biegły w swojej opinii stwierdził, że w latach 2015-2018 Spółka posiadała możliwość regulowania należności na bieżąco i brak było podstaw do ogłoszenia upadłości Spółki.

Podkreślam, że pomimo trudnej sytuacji finansowej zdaniem Rady Nadzorczej oraz Właściciela nie było konieczności ogłoszenia upadłości Spółki.

Zostałem oskarżony o to, że prowadziłem niewłaściwą politykę kadrową, że zwolnienia pracowników kosztowały Spółkę 147 tys. zł.

Tymczasem, sama redukcja zatrudnienia o 17 etatów, ze 115 osób w roku 2015., do 98 w roku 2019., dała Spółce oszczędność na pensjach w kwocie ok. 650 tys. zł rocznie.
W tym czasie liczba nadgodzina zmniejszyła się o 4.567 godzin w roku 2019 w stosunku do roku 2014, co dało spółce oszczędność ok 200 tys. zł. rocznie.

W sumie, efektem przeprowadzonych zmian kadrowych Spółka łącznie w latach 2015-2019 nie musiała wydać kwoty po 850 tys. zł rocznie. Czyli w ciągu 5 lat mojej prezesury daje to razem zaoszczędzoną kwotę - 4 i ćwierć mln złotych.

W tym miejscu chcę podkreślić, że prowadzenie polityki kadrowej w spółce, podkreślam w każdej spółce stanowi wyłączną prerogatywę pracodawcy. To pracodawca decyduje o kształtowaniu polityki kadrowej. Konieczność wypłaty odpraw pieniężnych dla zwalnianych pracowników to nie jest wymysł Bartosz Iskry, tylko zapis w Kodeksie Pracy. Kształtowanie kadr w każdej spółce jest również zadaniem pracodawcy, i to też wynika z Kodeksu Pracy.

Jeżeli kosztem wypłacenia 147 tys. zł dla zwalnianych pracowników w przeciągu 4 lat, osiągamy roczne oszczędności w kwocie 850 tysięcy złotych, to w tym miejscu trudno raczej dostrzec złą politykę kadrową oraz złe zarządzanie.

Jeżeli chodzi o wyższe pensje dla nowo zatrudnionych pracowników, to najwidoczniej w tej sprawie umknęło, że przeciętne wynagrodzenie w roku 2014 - wg oficjalnych danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych - wynosiło 3.700 zł. Tymczasem to samo przeciętne wynagrodzenie w 2019 r. wyniosło 4.900 zł. czyli o 1100 zł więcej.

To również nie jest ani wina ani zasługa Bartosz Iskry.

Być może dzisiaj zapomnieliśmy, że minimalne wynagrodzenie w roku 2014 wynosiło 1.600 zł., a to samo minimalne wynagrodzenie w 2020 wyniosło 2.600 zł. Bartosz Iskra nie ustala ani minimalnego, ani również średniego miesięcznego wynagrodzenia w Polsce.

Zostałem oskarżony o to, że Spółka poniosła nieuzasadnione wydatki na wynajmowanie i serwisowanie jednolitego umundurowania kierowców i szafek roboczych, podczas gdy pracownicy mieli zagwarantowany układem zbiorowym ekwiwalent za odzież roboczą.

Jako menadżer i lokalny patriota uważam, że mieszkańcy Skarżyska-Kamiennej zasługują i powinni być obsługiwani przez kierowców ubranych w: czyste, schludnie i jednolite mundury – tak jak ma to miejsce w całej Europie i we wielu miastach Polski.

Natomiast jeżeli chodzi o kwoty ryczałtów na umundurowanie, należy podkreślić, że ok. 28 złotych na pracownika miesięcznego ryczałtu, nie pokrywa nawet kosztów miesięcznych proszku do prania, czy mydła do codziennej pielęgnacji, o czystej bieliźnie osobistej nie wspominając.

Nie sądzę, żeby ktokolwiek z mieszańców Skarżyska chciał, by kierowcy komunikacji miejskiej wydawali tylko 28 zł na higienę osobistą.

Zostałem oskarżony o zawieranie fikcyjnych lub niepotrzebnych umów z prawnikami czy z innymi doradcami.

Szkoda, że dotychczas nikt mnie nie prosił o dodatkowe udokumentowanie konieczności korzystania przez Spółkę z pomocy doradców czy prawników.

Oczywistym jest, że każdy menadżer może i powinien korzystać z pomocy specjalistów, by wspierać swe decyzje wiedzą i doświadczeniem innych.

Pisemne dowody w tym zakresie są już w dużej części przygotowane i zostaną złożone w trakcie dzisiejszej rozprawy.

Działania podjęte w kierunku optymalizacji kosztów MKS w latach 2015-2020 pozwoliły na zakup z wtórnego rynku niemieckiego łącznie 24. autobusów o wartości ok. 50 tys. zł. za sztukę, czyli razem wydatkowano ok 1,2 mln zł.

Spółka uwzględniła koszty utrzymania nowo zakupionego taboru, spalanie, awaryjność. W chwili obecnej na liniach pracują jedynie nowo zakupione pojazdy.

Podkreślam, wszelkie działania Zarządu w MKS były wykonywane rzetelnie z zachowanie najlepszych standardów menadżerskich.

Oświadczam, że mając na uwadze dobro: Spółki, mieszkańców jak i zatrudnionych pracowników, wszystkie moje działania jako Prezesa podejmowałem tylko i wyłącznie dla dobra MKS i były one racjonalne oraz celowe.

Przekonany jestem, że przed tym Sądem będę mógł oczyścić moje dobre imię menadżera.

Bartosz Iskra, EMBA
Prezes Zarządu
Miejska Komunikacja Samochodowa w Skarżysku-Kamiennej sp. z o.o.

Miejska Komunikacja Samochodowa w Skarżysku-Kamiennej Sp. z o.o.
ul. 1 Maja 103
26-110 Skarżysko-Kamienna
woj. świętokrzyskie
Centrala: 41 251 23 23
Dyspozytor: 41 251 34 13
Copyright © 1955 - 2024 Miejska Komunikacja Samochodowa w Skarżysku-Kamiennej Sp. z o.o.
Created by: 
SquareTech
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram